Kysely TE-palvelujen uudistuksesta keräsi lähes 200 vastausta
Yritykset kaipaavat uusilta kunnallisilta työvoimapalveluilta erityisesti tietoa ja neuvontaa saatavissa olevista palveluista sekä rekrytointiin liittyviä palveluita.
Läntisen Uudenmaan kunnat selvittivät kyselyllä yritysten kokemuksia, odotuksia ja toiveita tuleville kunnallisille työvoimapalveluille. Kyselyn tuloksia hyödynnetään tulevien palvelujen suunnittelussa.
TE-toimistot suljetaan vuoden lopussa, jonka jälkeen palvelut siirtyvät kuntien muodostamille työllisyysalueille. Länsi-Uudellamaalla työllisyysalueet muodostavat Lohja-Karkkila, Kirkkonummi-Vihti-Siuntio sekä Raasepori-Hanko-Inkoo. Ennen TE-toimistolle kuuluneet tehtävät liitetään osaksi kuntien muita elinkeino- ja koulutuspalveluita. Uudistuksen tavoitteena on tuoda palvelut lähemmäksi työnhakija- ja yritysasiakkaita, tehostaa työn ja tekijän kohtaamista, liittää työllisyyspalvelut osaksi kuntien ekosysteemiä ja sitoa TE-palvelut vahvasti kuntien elinvoiman kehittämiseen.
Yrityksille suunnattu sähköinen kysely toteutettiin syyskuussa 2024 kolmella kielellä (suomi, ruotsi ja englanti). Mukana kyselyssä olivat läntisen Uudenmaan työllisyysalueet: Lohja-Karkkila, Kirkkonummi-Vihti-Siuntio ja Raasepori-Hanko-Inkoo. Kyselyyn vastasi 172 yritystä, joista yli puolet (57,7%) oli yksinyrittäjiä alle 100 000 e liikevaihdolla. Vastaajajoukko edustaa hyvin tarkasti valtakunnallista yritysjakaumaa.
Kyselyssä selvitettiin mm. yritysten rekrytointikanavia, -tarpeita ja -suunnitelmia sekä työvoimapalveluiden käyttöä. Lisäksi kartoitettiin yritysten mielipiteitä työllistämisen esteistä ja niiden helpottamisesta ja toiveista työllistämisen tukemiseen kuntien taholta. Kyselyssä oli myös osio liittyen eri kohderyhmien, esim. nuoret, yli 55-vuotiaat, maahanmuuttajat ja osatyökykyiset, työllistämiseen.
Kyselyyn vastanneista yrityksistä vain 34% oli käyttänyt julkisia TE-palveluja. 78% kertoi, että palveluille ei ole ollut tarvetta ja 12% vastasi, ettei tunne palvelutarjontaa. Julkisia TE-palveluja käyttäneistä yrityksistä suurin osa oli käyttänyt rekrytointiin liittyviä palveluja: palkkatukea (53%), oppisopimusta (46%) ja työpaikkailmoitusten julkaisua (44%). Oppisopimus ja palkkatuki osoittautuivat kyselyn perusteella myös hyvin työllistäviksi: oppisopimusjakson päätyttyä 81% opiskelijoista palkattiin yritykseen ja palkkatuetuista henkilöistä työpaikan sai tukijakson jälkeen 67%.
Tulevilta, kunnallisilta työvoimapalveluilta kaivattiin erityisesti tietoa ja neuvontaa saatavissa olevista palveluista (54%), palkkatukea (43%) ja yrittäjyys- sekä työllistämisinfoja (37%). Korkealle toivotuissa palveluissa nousivat myös rekrytointiin liittyvät osa-alueet: ehdokashaku ja -esittely (31%) sekä työpaikkailmoitusten julkaiseminen (29%).
”Kyselyn tulokset eivät sinänsä olleet kovin yllättäviä,” kertoo Lohjan kaupungin yrityspalvelupäällikkö Mika Hämeenniemi. ”Alueellamme on runsaasti yksinyrittäjiä, jolloin työllistäminen ja työllistämisen palvelut ovat jääneet etäisiksi. Positiivista vastauksissa oli, että rekrytointivalmiutta löytyi laajasti eri kohderyhmiin. Esimerkiksi yli 55-vuotiaita ei koettu vähemmän houkuttelevana rekrytointikohteena. Kyselystä nousee myös viesti rekrytointiin liittyvien palveluiden tärkeydestä sekä työllistämiseen liittyvien erilaisten tukimuotojen hyödyllisyydestä. Tulemme hyödyntämään kyselyn tuloksia yrityksille suunnattujen työvoimapalvelujen suunnittelussa”, Hämeenniemi jatkaa.
Lisätietoja:
Lohjan kaupungin nettisivut: TE24 ja KOTO24 – Lohja
Työ- ja elinkeinoministeriön sivut TE24-uudistuksesta
Kuntaliiton sivut TE24-uudistuksesta
Mika Hämeenniemi, Lohjan kaupunki, yrityspalvelupäällikkö
044 7674 923
mika.hameenniemi@lohja.fi
Erja Kononen, Lohjan kaupunki, työllisyyspalvelupäällikkö
044 369 4327
erja.kononen@lohja.fi